De ce consiliul dumneavoastră director are nevoie de un director de filosofie (chief philosophy officer / CFO)
martie 10, 2018 2021-10-22 16:22De ce consiliul dumneavoastră director are nevoie de un director de filosofie (chief philosophy officer / CFO)
De ce consiliul dumneavoastră director are nevoie de un director de filosofie (chief philosophy officer / CFO)
Avem directori de relații cu clienții, directori etici și directori responsabili cu fericirea. Următoarea numire obligatorie în consiliu director va fi directorul filosofic? Aici, profesorul Christian Voegtlin, profesor asociat în responsabilitate socială corporativă la Audencia Business School din Franța, discută despre tendința companiilor de a-și angaja proprii filosofi interni.
Sally Percy: Ce sunt filosofii interni din companii și de ce încep oamenii să vorbească despre ei?
Profesorul Christian Voegtlin: Unele companii din Silicon Valley, inclusiv gigantul motoarelor de căutare Google, au început să angajeze filosofi interni. Alții, printre care compania de mesagerie instantanee și telecomunicații Skype, folosesc serviciul consilierilor filosofici, cum ar fi Andrew Taggart, pentru a angaja echipe de manageri cu întrebări filosofice legate de activitatea lor zilnică. Acești filozofi practici intră treptat în lumea afacerilor, unde executivii locali îi angajează ca „ofițeri șefi de filosofie” (CPO). Rolul postului pare să fie un amestec de consultant, antrenor de viață și strateg. CPO-urile sunt responsabili pentru a ajuta CEO-ul sau afacerea să abordeze întrebări fundamentale precum „Ce este o viață bună și virtuoasă?”, „Cum pot fi un șef bun?” și „Care ar trebui să fie scopul afacerii mele?”.
Interesul Silicon Valley pentru filozofie poate fi dat de programul Symbolic Systems, sau „Symsys”, care a fost lansat în 1986 de Universitatea Stanford. Programul a fost conceput pentru a instrui următoarea generație de lideri în tehnologie. A analizat comunicarea dintre computere și oameni prin neuroștiințe, filosofi contemporani, psihologie și logică. Marissa Mayer, fost CEO al Yahoo, Reid Hoffman, cofondator al LinkedIn și Mike Krieger, cofondator al Instagram, sunt absolvenți ai acestui curs.
Sally Percy: Întrebări precum „Ce este o viață bună și virtuoasă?” sunt bune, dar ce legătură au cu mediul de afaceri?
Profesorul Christian Voegtlin: De fapt, aceste întrebări pot fi deosebit de relevante într-un mediu în care oamenii experimentează tehnologii inovatoare, cum ar fi inteligența artificială (AI). Filosofii pot ajuta cu întrebări despre ce standarde ar trebui să se aplice atunci când dezvoltatorii programează inteligența virtuală sau proiectează modul în care AI ar trebui să interacționeze cu oamenii. Aceleași întrebări morale se aplică platformelor de socializare care utilizează algoritmi pentru a-i atrage pe vizitatori să privească conținutul de urmărire. Ar trebui ca acești algoritmi să fie programați cu singurul scop de a maximiza timpul utilizatorului pe platformă, indiferent de locul în care sugestiile duc utilizatorul? Un CPO poate ajuta la elaborarea unor linii directoare pentru o programare mai „morală”, care ar putea – de exemplu, să sublinieze relevanța valorilor democratice.
Sursa: forbes.com/sites/sallypercy/2018/03/09/why-your-board-needs-a-chief-philosophy-officer/